Zesde vergadering van de Binnenvaarttafel

08-07-2025

Op 18 juni 2025 vond de zesde vergadering van de Binnenvaarttafel plaats. De bijeenkomst vond plaats in Zwijndrecht op de locatie van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), een van de leden van de Binnenvaarttafel.

De middag begon met een goed verzorgde lunch, waarna de vergadering werd geopend door OFL-voorzitter Jeroen de Haas. Na het vaststellen van de agenda, het vorige verslag en de stand van zaken van de actielijst werden de politieke ontwikkelingen rondom de val van het kabinet besproken. De vraag in hoeverre zaken doorlopen zoals gepland, kwam boven. Daarnaast werden de verhoogde investeringen in defensie en aansluitend in benodigde infrastructuur besproken. De binnenvaart maakt ook gebruik van die infrastructuur en men was benieuwd wat de impact van zowel meer investeringen als meer nadruk op defensie zou zijn.

De bijeenkomst van de Binnenvaarttafel was, zoals altijd, gestructureerd aan de hand van de vier pijlers. Die pijlers zijn energietransitie, toekomstbestendige vaarwegen, ketenoptimalisatie en digitalisering.

Energietransitie

Evofenedex had in samenwerking met KBN en de Algemeene Schippers Vereniging (ASV) een notitie voorbereid met daarin een voorstel voor een plan om naar de verduurzamingsopgave te kijken vanuit de toekomstige vervoersvraag. Daarbij wordt in acht genomen wat er voor huidige maatregelen zijn en wat er eventueel extra nodig is om aan de vervoersvraag te voldoen. Hierbij is voornamelijk belangrijk dat er voor de binnenvaartschipper een realistisch perspectief wordt gecreëerd op de (middel)lange termijn, zodat de schipper weet waar hij aan toe is en hoe hij goed kan investeren in verduurzaming. De andere leden reageerden op het plan door suggesties aan te dragen, mee te denken en vragen te stellen. Zo werd er bijvoorbeeld gesuggereerd te kijken naar de zeevaart waar al langer aan een soortgelijk plan wordt gewerkt. Ook voor de a-typische vloot zijn soortgelijke data al voorhanden.

De a-typische vloot bestaat onder andere uit werkschepen en drijvende werktuigen die bijvoorbeeld gebruikt worden voor baggeren, kust- en oeverwerk, constructieve waterbouw en havenontwikkeling.

Toekomstbestendige vaarwegen

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) lichtte het proces toe om tot een toekomstvisie vaarwegen te komen. In de zomer wordt aan een eerste versie van het document gewerkt, die na de zomer met de Binnenvaarttafel gedeeld wordt. De andere leden stelden vragen over de scope – gaat het over de hoofdvaarwegen of breder? – en over de impact op en de verbinding met de praktijk, bijvoorbeeld de planning van Rijkswaterstaat.

Ook de herziening van de TEN-T (Trans-European Transport Network) verordening kwam aan bod. TEN-T is gericht op het stimuleren van het multimodale goederenvervoer en de interoperabiliteit tussen de vervoersmobiliteiten. Rijkswaterstaat (RWS) had vooraf de voor de binnenvaart relevante wijzigingen in deze EU-verordening op een rijtje gezet. Zo moet Nederland aan Brussel gegevens verstrekken om te laten zien dat het basisniveau van dienstverlening gewaarborgd blijft.

Ketenoptimalisatie

Onder deze pijler wordt gewerkt aan het project 'diversiteit binnenvaartvloot'. Dit heeft tot doel om in de toekomst een voldoende diverse binnenvaartvloot te hebben die kan (blijven) voldoen aan de vervoersvraag. De afgevaardigde namens Innovatieve Marktpartijen (IM) lichtte een voorgesteld stappenplan toe om de komende tijd aan te werken. Dit is in navolging op een startnotitie en een roadmap die in 2024 werden geschreven. Bij het bespreken kwam naar voren dat er ook connecties zijn met de andere onderwerpen aan de Binnenvaarttafel. Zo houdt het waarborgen van de diversiteit van de vloot verband met de opgave de vloot te verduurzamen. En bepaalt de toekomstvisie vaarwegen voor een deel welke vloot nodig is voor de vaarwegen van de toekomst.

Digitalisering

De vierde pijler, digitalisering, kwam kort aan bod. Door recente geopolitieke ontwikkelingen is cyber security een punt van aandacht. Onder andere bij havens wordt nagedacht over wat er moet gebeuren als zaken misgaan. Verder kwam de samenwerking tussen IenW en enkele marktpartijen naar voren: er wordt gewerkt aan Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) en Basis Data Infrastructuur (BDI). Tijdens de volgende Binnenvaarttafel zal dit onderwerp uitgebreid aan bod komen.

Andere onderwerpen

Naast de vier pijlers kwamen er nog een aantal andere onderwerpen aan de orde. Dit waren het onderzoek naar MKB bedrijven in de binnenvaart en de volgende bijeenkomst.

MKB onderzoek

Twintig jaar geleden verscheen het laatste onderzoek over MKB binnenvaartbedrijven. In opdracht van NPRC, ELV en SWT is dat onderzoek nu herhaald aan de hand van de vraag wat de huidige trends en ontwikkelingen zijn. IM lichtte het onderzoek en de uitkomsten tijdens de Binnenvaarttafel kort toe. Het onderzoek is gedaan door onder andere interviews met de sector, waarvoor veel animo was. De uitkomst bevat zowel positieve berichten als zorgen.

> Lees het onderzoek

Volgende bijeenkomst

De vergadering werd afgesloten met een vooruitblik naar de volgende bijeenkomst: de Binnenvaarttafel komt weer samen op donderdag 9 oktober 2025.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving
Rijnstraat 8 | 2515 XP | Den Haag
Postbus 20901 | 2500 EX | Den Haag
E-mail: info@ofl.nl

OFL op Linkedin OFL op Youtube

OFL | Brengt samenwerking verder


Cookie-instellingen