Op deze pagina staat een terugblik op de OFL-overleggen over de Mobiliteitsvisie 2050 in eerdere jaren. De terugblik is bijgewerkt tot en met 2023.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft gevraagd om OFL betrokkenheid bij de totstandkoming van de Mobiliteitsvisie vanuit de wens een brede groep te consulteren.
In 2022 is de OFL betrokken bij de totstandkoming van de Mobiliteitsvisie. Eerst was er met een kleinere groep OFL-leden een bijeenkomst om te spreken over de contourennota: de eerste stap richting de Mobiliteitsvisie. Daarin staan de aanleiding, de uitgangspunten en het proces om de inhoud van de Mobiliteitsvisie te gaan vormen. In het OFL is gesproken naar aanleiding van een ambtelijk concept van de contourennota.
De inzichten uit deze consultatie staan in het OFL-rapport eerste stap op weg naar de Mobiliteitsvisie 2050.
Later in 2022 is een informele OFL-sessie geweest met een bredere groep belanghebbenden, een zogenaamde benen-op-tafelsessie. In die sessie is gesproken over onderlinge samenwerking en de inhoud van de hoofdlijnennotitie: de volgende stap richting de Mobiliteitsvisie.
In 2022 heeft het OFL actief gewerkt aan het betrekken van andere dan de gevestigde belangen. Onder meer door het inzetten van (onze) social mediakanalen. Denk hierbij aan kleine innovatieve partijen op het gebied van mobiliteit en belangenorganisaties op het gebied van diversiteit en inclusie.
Begin 2023 is wederom met een brede en grote groep belanghebbenden een meer formele consultatie gedaan over de hoofdlijnennotitie. Daarin is onder meer stilgestaan bij de integraliteit van de mobiliteitsvisie. Bereikbaarheid is daarbij een centraal begrip. En bereikbaarheid gaat niet alleen over mobiliteit, maar ook over waar de bestemmingen zijn (waar ligt bijvoorbeeld een woonwijk en waar het dichtstbijzijnde ziekenhuis). Zo komen al gauw andere beleidsterreinen dan mobiliteit in beeld.
OFL-deelnemers zijn blij met deze integrale benadering en benadrukten dat een dergelijke complexe integrale visie waarschijnlijk alleen te realiseren is in afstemming met andere belangen. Participatie is daarvan de hoeksteen.
De inzichten uit deze consultatie staan in het OFL-rapport Samen naar een verbindende mobiliteitsvisie.
Tussenstap in het OFL halverwege 2023 was een informele OFL-werksessie, in voorbereiding op de uitwerking van de bereikbaarheidsdoelen in het Actieprogramma van de Mobiliteitsvisie. Aan het einde van het jaar volgde daarop een formele consultatiebijeenkomst over de uitwerking van de bereikbaarheidsdoelen. De inzichten uit deze bijeenkomst staan in een brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat van december 2023.
Brief en rapport over inzichten uit OFL-consultatie van OFL-voorzitter aan minister van IenW.
Contourennota mobiliteitsvisie van minister en staatssecretaris van IenW aan Tweede Kamer.
OFL-rapport Samen naar een verbindende Mobiliteitsvisie van OFL-voorzitter aan minister van IenW.
7 maart 2023
Hoofdlijnennotitie Mobiliteitsvisie 2050 van minister en staatssecretaris van IenW aan Tweede Kamer.
Consultatie concept-actieprogramma Mobiliteitsvisie Brief over resultaat consultatie van OFL-voorzitter aan minister van IenW.
Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving Rijnstraat 8 | 2515 XP | Den Haag Postbus 20901 | 2500 EX | Den Haag E-mail: info@ofl.nl
OFL | Brengt samenwerking verder
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.